Vår historia och verksamhet

Röbäcks skidklubb är en specialförening för längdskidåkning, med byn Röbäck strax sydväst om Umeå som hemmaplan.

Föreningen bildades 1997, när dåvarande skidsektionen inom Röbäcks IF lämnade moderföreningen och bildade eget för att bättre kunna utveckla längdskidåkningen. Bildandet av skidklubben sammanföll i tiden med det mycket kraftiga uppsving för längdåkning som ägde rum i Röbäck med omnejd i slutet av 1990-talet, när Per Elofsson först kom fram som lovande junior och sen vann junior-VM och småningom blev världsstjärna på seniornivå.

Röbäcks SK inriktar sin verksamhet mot barn och ungdomar upp till 21 års ålder. Målet är att så många barn och ungdomar som möjligt, från byn och från närområdet, ska upptäcka längdskidåkningens tjusning. De ska inom klubben ges möjligheter att utveckla sig själva och sitt idrottande och att tävla på hög nivå. Röbäcks SK har för närvarande ett 80-tal aktiva ungdomar, merparten av dem i de yngre åldersklasserna.

Fokus ligger alltså på barn och ungdomar, men åkare som så önskar ges också, genom sektionen Röbäck Elit, möjligheten att tävla i klubbens färger på seniornivå.

Sin träningsverksamhet sköter klubben huvudsakligen i det spårsystem som finns i Röbäcks-terrängen. Det är kommunen som äger och sköter spåren, men klubben backar upp den kommunala spårskötseln med egen utrustning för att säkra så bra träningsförhållanden som möjligt.

Den mest framgångsrika skidåkaren från byn är förstås Per Elofsson, som startade sin skidåkarbana i Röbäcks IF skidsektion innan han inför seniorkarriären gick över till IFK Umeå. Andra duktiga skidåkare som fått sin fostran i Röbäck är Peter Edén och Mattias Westman, båda duktiga långloppsåkare som med viss framgång tävlat på nationell nivå i seniorsammanhang. Det senaste exemplet på Röbäcks-åkare som tagit steget in senioreliten och då även nytt klubb är sprintern Linn Sömskar.

Röbäcks SK arrangerar årligen skidtävlingarna Röbäcksspelen och Röbäck Ski Marathon. Röbäcksspelen är en barn och ungdomstävling som traditionellt arrangeras i Mars. Röbäck Ski Marathon är en seedningsgrundande tävling till Vasaloppet som körs på en slinga på 21km som är uppdraget speciellt för tävlingen.

Röbäcks Skidklubb
c/o Niklas Eriksson